Létající legendy.

 

Před lety jsem se dozvěděl o zajímavé akci, která se koná každým rokem ve Velké Británii. Pod názvem Létající legendy se nedaleko od Londýna  na letišti v Duxfordu objeví stroje, které působily na bojištích ( a nejen tam) druhé světové války. Pro milovníka létajících strojů této doby je to jedna s možností, kdy tyto  klenoty může vidět létat a  mnohé si prohlédnout opravdu z blízka.

Je jistě mnoho možností, jak se na tuto akci dostat. Já jsem zvolil pro mě asi tu nejjednodušší . Cestovní kancelář PP TOURIST pana Pavla Petráčka organizuje mnoho takových tématických zájezdů. Společně s kolegou z našeho LMK Zdice Petrem Pecharem jsem se tedy vydal na cestu do Londýna. Program zájezdu je koncipován tak, že je možné shlédnout nejen letecký den, ale i další vojenská letecká či tanková muzea. Pro ty, kteří chtějí vidět Londýn je možnost individuální prohlídky. Vše, včetně nabídky zájezdů je možné najít na www.pptourist.cz .

Já bych se spíše zmínil o samotném leteckém dnu a vůbec o návštěvě muzeí.Do Anglie jsme připluli trajektem a po důkladné kontrole ( tento rok navštěvovalo Anglii mnoho našich spoluobčanů bez znalosti místního jazyka a zpáteční jízdenky) jsme jeli přímo do Duxfordu. Po výstupu z autobusu jsem jako první spatřil Hawker Hurricane, který byl vystaven před muzeem. Než jsme se dostali dovnitř, já již fotil a obdivoval Hurricana. Kamarád Petr, který zde nebyl poprvé, mě ujišťoval, že toto je slabý odvárek toho, co nás čeká. A měl pravdu. Po vstupu do prvního hangáru člověk spatří opravdové skvosty letecké techniky a v dalších hangárech a i před nimi to pokračuje. Vyjmenovat vše, co je zde možné vidět by bylo opravdu velmi náročné, a tak spíše přikládám odkaz na stránky tohoto muzea.  

Mě zde mimo jiné velmi zaujala možnost spatřit restaurátorské a opravárenské práce na letadlech “v přímém přenosu“, kdy návštěvník muzea chodí po vyznačené trase třeba jen metr od mechaniků, kteří dělají na motoru Spitfiru, či elektroinstalaci B-25.

       

 

 

Kapitola sama pro sebe je expozice amerických letounů, ve zvláštním hangáru. Kdo někdy stál vedle B-24, B-29 či B-52, tak ví o čem mluvím.

        V Duxfordu je toho tak minimálně na dva dny a to bude člověk ještě dost pospíchat. A ještě jedna věc, na kterou bych nerad zapomněl. Je to prohlídka bombardéru Boeing B17G 124485 'Sally B'. Kdo by odolal nabídce prohlédnout si stroj, který hrál ve filmu Memphis Belle v hlavní roli. Za mírný poplatek vám posádka tohoto obříka předvede interiér a můžete si tak alespoň na chvilku uvědomit, jak těžké a náročné to ti hoši za války měli.

 

      

 

         Již tento den jsme byli svědky příletů aktérů leteckého dne a bylo se nač dívat. Mluvit o tom, co mě nejvíce zaujalo by bylo asi obtížné. Skoro akrobatické lety s P-51 Mustangem, přílet B-25 Mitchell, či „Tetičky JU“. Stojánka se zaplňovala a já se již nemohl dočkat druhého dne.

     

Ten začal opět příjezdem na (tentokrát již značně zvětšené) parkoviště a frontou na vstupenky. Na letišti bylo vše již skoro připraveno na zahájení, spousty stánků s občerstvením, stánky se zbožím, kde společným jmenovatelem bylo letectví a vše na toto téma. Bundy, odznaky, nášivky, literatura, letecké součástky …………..  . No prostě vše. Další zajímavou akcí, byla i autogramiáda pilotů, přímých účastníků Bitvy o Británii. Někdy kolem poledního se začalo létat. A zase jen paráda a paráda. Letka Spitfirů, Grumman F6F-5K Hellcat,  Boeing B-17G Flying Fortress,Bristol Blenheim, North American P-51D Mustang a další.

     

Smutnou událostí tohoto leteckého dne byla havárie letounu FAIREY FULMAR, který se zřítil při předváděcím letu nedaleko od letiště. V tuto chvíli byl provoz na letišti přerušen a čekalo se, co bude dál. Asi po hodině se opět začalo létat, ale celé další dění bylo již poznamenáno touto tragédií.  Závěrečný skupinový let všech účinkujících byl pak třešničkou na dortu, kterého jsem si v Duxfordu s chutí dopřával.

V dalších dvou dnech jsme ještě stačili navštívit  Fleet Air Arm Museum, dále East England Tank Museum a toto vše jsme zakončili prohlídkou RAF Museum London.

 Byly to nádherné dny, strávené ve společnosti krásných strojů a vyplněné jejich prohlídkou. Rád bych tuto cestu ještě někdy  zopakoval.